Direktlänk till inlägg 20 april 2014

Suttit å funderat

Av Linnea Andersson - 20 april 2014 08:28

Suttit å funderat en del på min uppväxt. Eller rättare sagt en del minnen poppar upp.

Varför skulle jag rida en oinriden nordsvensk stor å tung som en adender? En liten flugskit så ja ut å va på henne. Hon stod mer på bakbenen än på 4 ben?
Inte änns dom rutinerade ville rida henne. Vet inte hur många gånger hon stegra över. El hur många gånger vi red om kull.
Jag minns när hunden fick valpar och jag fick en tikvalp. Jag döpte henne till Tingeling. En dag när jag kom hem från skolan stod det folk där som skulle köpa henne. Dom erbjöd sig å backa å strunta i köpet men nä hon sålde MIN hund iaf.
All post till mig jag hittade i hennes lådor som hon öppnat och gömt. Alla presenter hon tog som var ifrån mamma och gav till sina barnbarn.
Alla beskyllningar man fick för hon la ifrån sig saker och inte visste vart.

Hur hon kunde smutskasta en med illvilja. Det är för mig en gåta.

Jag minns när jag ville gå till granngården och kolla på en speciell ko ras. Jag fråga lite frågor och det var inte mera med det.
Efter åt var jag så blå slagen av fostermodern så jag inte kunde gå ut på 2 veckor.
Att få veta i 18 år att man inget är värd sätter sina spår. Att man ingenting duger till.
Mig hade hon fått för sina synder hete det. För hon hade aldrig varit med om en så jävlig unge. (Frågat bekanta om jag var så jävlig men jag var kanske lite vild men inte elak)

Jag minns när jag och hennes barnbarn hade gått å kollat om de fanns jordgubbar & vi tog bara en var.
Då stampade hon på mig för vi hade tagit jordgubbarna hon skulle ha. Och
Efter det tog det bra (ca 15 år) tag innan jag åt jordgubbar igen.
Jag minns när det inte passa henne å man blev ner tryckt i skitrännorna. När man skulle orka bära det inte hon orka bära. När man blev så blå slagen att armarna domna bort av skit skrapan alt spiskroken.

Jag minns somrarna när de var så varmt å hett ute å man skulle ändå sätta stacket och hon inte tog med nått vatten. Det sluta med att svimma av värmeslag. När jag påtala att jag kände av astman var man lat. Å nån medecinen kunde man glömma
Lika så glas ögon.

Alla hot om att man skulle bli ihjälslagen om man sa nått. Jag försökte be om hjälp men till vilken nytta?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea Andersson - 21 februari 2015 00:27


i måndags körde jag maken till staden då vi bara haft en bil ett tag pga att jag inte haft några bromsar å tala om. Efter att bilen inte bromsat i en nerförsbacke ställde jag bilen. Senare på kvällen fick han komma hem akut igen pga att jag hamnad...

Av Linnea Andersson - 18 februari 2015 08:15

man kan inte bli annat än glad när man får ett samtal där personen i andra änden ber än ta över dennes häst då jag är den ända som hon litar på, på så sätt för jag alltid varit mån om djur. Det värmer nått så otroligt! Jag har en plan att starta n...

Av Linnea Andersson - 18 februari 2015 08:07


sen i lördags har jag mått illa. Varit jätte yr. Matt och svimmat/sovit istort sett 24/7 Inandats försvann jag i 6 timmar bara så där. Vet inte vad som hände. Läkaren skickade mig vidare till sjukhuset! Efter 8 timmar på sjukhuset och diverse prov...

Av Linnea Andersson - 28 januari 2015 10:36

imorse vaknade jag med ont i huvet. Tack herr kopparslagare. Kaffe på intågande då jag antar att det var för lite kaffe igår å även för lite vatten (fast vattnet är nog ett tag jag slarvat med) Igår var jag chafför till sjukhuset och personen ifr...

Av Linnea Andersson - 26 januari 2015 09:19

planerar utställningar och går på kurs. Pluggandet har blivit lidande. Apodosen har äntligen kommit igång och nu äntligen får jag sova på natten. Igår skrattade jag för första gången på länge. Peppar peppar ta i trä än så länge har inte vabuari ta...

Ovido - Quiz & Flashcards