Direktlänk till inlägg 2 november 2013

Varför får man borderline?

Av Linnea Andersson - 2 november 2013 10:36

Orsaken till borderline personlighetsstörning är sannolikt komplex och är inte känd i sin helhet. Marsha Linehan, som utvecklat DBT för borderline personlighetsstörning, har beskrivit en modell för hur man kan tänka sig att problemen utvecklas.

Självskadebeteende kan ses som inlärda beteenden för att hantera outhärdligt intensiva negativa känslor (Klonsky, 2006). På kort sikt kan de ge en viss känslomässig lindring, på lite längre sikt är det förstås förenat med stora risker och är oftast förödande för personens självbild och i sig vidmakthållande för ett liv med dåligt psykiskt mående.

Negativa känslor som skam, skuld, ledsenhet, rädsla och ilska är normala delar av livet. Det verkar dock som att en del personer upplever mycket mer intensiva och frekventa negativa känslor. Orsaken bakom detta kan dels vara medfödd och dels orsakad av fysiskt eller psykiskt trauma. Många personer har dessutom en obehandlad depression eller ångeststörning som i sig ger mycket känslomässigt lidande. Kombinationer av dessa orsaker kan ge det vi kallar för känslomässig sårbarhet. En person med stor känslomässig sårbarhet reagerar med snabba, intensiva känslor som tar lång tid att klinga av, livet blir lite som en berg- och dalbana.

Känslomässig sårbarhet i sig är sällan tillräckligt för att orsaka den här typen av svåra psykiska problem som Borderline personlighetsstörning utgör. En invaliderande miljö är också en signifikant bidragande faktor. Med en invaliderande miljö menar vi här oftast andra personer som inte förmår behandla den känslomässigt sårbara personen med uppmärksamhet, respekt och förståelse. Den invaliderande miljön kan variera från olyckligt matchade personlighetsdrag hos föräldrar och barn (tänk till exempel ett blygt barn som växer upp i en väldigt utåtriktade familj som retar barnet för dess blyghet); till extremfall med fysisk och/eller psykisk misshandel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea Andersson - 21 februari 2015 00:27


i måndags körde jag maken till staden då vi bara haft en bil ett tag pga att jag inte haft några bromsar å tala om. Efter att bilen inte bromsat i en nerförsbacke ställde jag bilen. Senare på kvällen fick han komma hem akut igen pga att jag hamnad...

Av Linnea Andersson - 18 februari 2015 08:15

man kan inte bli annat än glad när man får ett samtal där personen i andra änden ber än ta över dennes häst då jag är den ända som hon litar på, på så sätt för jag alltid varit mån om djur. Det värmer nått så otroligt! Jag har en plan att starta n...

Av Linnea Andersson - 18 februari 2015 08:07


sen i lördags har jag mått illa. Varit jätte yr. Matt och svimmat/sovit istort sett 24/7 Inandats försvann jag i 6 timmar bara så där. Vet inte vad som hände. Läkaren skickade mig vidare till sjukhuset! Efter 8 timmar på sjukhuset och diverse prov...

Av Linnea Andersson - 28 januari 2015 10:36

imorse vaknade jag med ont i huvet. Tack herr kopparslagare. Kaffe på intågande då jag antar att det var för lite kaffe igår å även för lite vatten (fast vattnet är nog ett tag jag slarvat med) Igår var jag chafför till sjukhuset och personen ifr...

Av Linnea Andersson - 26 januari 2015 09:19

planerar utställningar och går på kurs. Pluggandet har blivit lidande. Apodosen har äntligen kommit igång och nu äntligen får jag sova på natten. Igår skrattade jag för första gången på länge. Peppar peppar ta i trä än så länge har inte vabuari ta...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards